головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2009   Число: #4(33)
пошук по сайту
Воропаєва Тетяна - Українська мова як смислова засада національної ідентичності та проблема реформування вищої освіти в Україні

У статті проаналізовано засади становлення національної ідентичності українських громадян у контексті проблеми реформування вищої освіти в Україні. Представлені основні результати та аналіз даних дослідження процесів трансформації національної ідентичності в Україні. Розглянуті системи соціальної ідентичності та змістовне наповнення мовних пріоритетів громадян України. Обґрунтовано нову парадигму проектування стандартів вищої освіти.

Ключові слова: національна ідентичність, громадяни України, українознавство, ключові компетентності, нова парадигма проектування стандартів вищої освіти.

Украинский язык как смысловая основа национальной идентичности и проблема реформирования высшего образования в Украине

В статье анализируются основы становления национальной идентичности украинских граждан в контексте проблемы реформирования высшего образования в Украине. Представлены основные результаты и анализ данных исследования процессов трансформации национальной идентичности в Украине. Рассмотрены системы социальной идентичности и содержательное наполнение языковых приоритетов граждан Украины. Обосновывается новая парадигма проектирования стандартов высшего образования.

Ключевые слова: национальная идентичность, граждане Украины, украинознавство, ключевые компетентности, новая парадигма проектирования стандартов высшего образования.

Ukrainian Language as Semantic Foundation of National Identity and Problem of Reformation of Higher Education in Ukraine

The development of national identity of the Ukrainians in the context of problems of reformation of higher education in Ukraine is analyzed. Author examined the process of transformation of the national identity in Ukraine. The systems of social identity and essential interpretation of language priorities of the Ukrainian citizens are considered. A new paradigm of modeling standards of education is presented.

Key words: national identity, citizens of Ukraine, Ukrainoznavstvo, key competencies, new paradigm of modeling standards of higher education.

читати далі »

Петькун Світлана - Мова як складова частина людської культури

У статті розглянуто мовну свідомість народу, яка є формою його самовираження, цивілізаційного увиразнення. Наголошено, що кожен народ створює неповторну мову, особливі символи, норми, способи спілкування та діяльності, а також володіє оригінальним художньо-чуттєвим відтворенням світу.

Ключові слова: культура, мова, знакова система, світ, буття, сигнальна система, феномен, слово, дух народу, ментальність, загальнолюдське, універсальність.

Язык как составная часть человеческой культуры

В статье рассмотрено языковое сознание народа, которое является формой его самовыражения, цивилизационного выражения. Подчёркнуто, что каждый народ создает неповторимый язык, особые символы, нормы, способы общения и деятельности, а также владеет оригинальным художественно-чувственным воспроизведением мира.

Ключевые слова: культура, язык, знаковая система, мир, бытие, сигнальная система, феномен, слово, дух народа, ментальность, общечеловеческое, универсальность.

Language as a Constituent of Human Culture

In the article marked, that every people create the special, unique language, characters, norms, methods of intercourse and activity, artistically perceptible recreation of the world. Also author writes about linguistic consciousness of people, wich is the form of self-expression of people, him civilization underlining, by the factor of the existence.

Key words: сulture, language, sign system, world, spirit of people, life, alarm system, phenomenon, mentality, common to all mankind, universality.

читати далі »

Радевич-Винницький Ярослав - Двомовність в Україні: соціолінгвістичний аспект

Розглядається характер двомовності в Україні, її пов’язаність із етносоціальною диференціацією, структурою сім’ї, проблемою місто – село, консолідацією українського суспільства, процесами глобалізації.

Ключові слова: соціолінгвістика, непаритетна двомовність, ідіолект, мовна політика, консолідація суспільства.

Двуязычие в Украине: социолингвистический аспект

Рассматривается характер билингвизма в Украине, его связь с этносоциальной дифференциацией, структурой семьи, проблемой город – деревня, консолидацией украинского общества, процессами глобализации.

Ключевые слова: социолингвистика, непаритетное двуязычие, идиолект, языковая политика, консолидация общества.

Bilingualism in Ukraine: sociolinguistic aspect

In the article an author examined of the сharacter bilingualism in Ukraine, its connection with ethnosocial differentiation, a problem city – village, consolidation of the Ukrainian society, processes of globalization.

Key words: sociolinguistics, non-parity bilingualism, a language policy (politics), consolidation of a society.

читати далі »

Касян Людмила - «Дати поштовх до роздуму, до дбайливого поводження зі своєю мовою, а значить – і до самовдосконалення в ній…» (Праця Бориса Антоненка-Давидовича «Як ми говоримо» в процесі унормування української літературної мови)

У статті проаналізовано внесок відомого письменника і громадського діяча Б. Антоненка-Давидовича в становленні норм української літературної мови. Розглянуто найважливіші праці українських вчених ХХ ст. з культури мови.

Ключові слова: Б. Антоненко-Давидович, мовна особистість, літературна норма, культура мови, літературна мова, стильова норма, мова художньої літератури.

Работа Бориса Антоненко-Давыдовича «Как мы говорим» в процессе унормирования украинского литературного языка

В статье анализируется вклад известного писателя и общественного деятеля Б. Антоненко-Давыдовича в становление норм украинского литературного языка. Рассмотрены важнейшие работы украинских ученых ХХ века по культуре языка.

Ключевые слова: Б.Антоненко-Давыдович, языковая личность, литературная норма, культура речи, литературный язык, стилевая норма, язык художественной литературы.

The Work of B. Antonenko-Davidovich «The Way We Speak» into Establishment of the Norms of Ukrainian Literary Language

The article is devoted to contribution of B. Antonenko-Davidovich into establishment of the norms of Ukrainian literary language forming are examined important work Ukrainian Scientifics of ХХ century in the language culture.

Key words: B. Antonenko-Davidovich, linguistic personality, literary norm, language culture, literary language, stylish norm, language of prose.

читати далі »

Шляхова Валентина - Українознавчі засади сучасної мовної освіти

У статті проаналізовано поступ у переорієнтації методики навчання української мови на формування національно свідомої українськомовної особистості. У хронологічному ракурсі викладено становлення українознавчого підходу до опрацювання мовного матеріалу, з’ясовано, що навчання мови є не самоціллю, а засобом піднесення духовності молоді, усвідомлення нею приналежності до українства як світового феномену. Визначено педагогічні важелі, що сприяють реалізації українознавчого підходу до мовної освіти.

Ключові слова: українознавчі засади, українознавчий світогляд, мовна освіта, концепції мовної освіти, національно-мовна картина світу, текстоцентризм, функції текстового матеріалу.

Украинознавческие подходы к обучению языку в современных условиях

В статье проанализированы пути переориентации методики обучения украинскому языку на формирование национально сознательной украиноязычной личности. В хронологическом порядке рассмотрено внедрение украинознавческого подхода в школьную практику, определено, что обучение языку не является самоцелью учебного процесса, оно рассматривается как средство формирования духовного мировосприятия молодежи, ощущения своей сопричастности к украинскому народу как феномену человечества. Представлены педагогические средства, которые способствуют реализации украинознавства как приоритета обучения языку.

Ключевые слова: украинознавческое мировоззрение, украинознавческие подходы, обучение языку, концепции обучения языку, национально-языковая картина мира, текстоцентризм, функции текстового материала.

Ukrainian Studies Approach to Language Teaching Under Current Conditions

The article is dedicated to the analysis of Ukrainian language teaching methods change process, which aims to form conscientious Ukrainian-speaking identity. Formation of Ukrainian studies approach to the handling of the lingual material is framed chronologically. It was ascertained that language teaching is not an objective itself, but a way to raise spirituality of youth and to bring it awareness of belonging to Ukrainianship as a worldwide phenomenon. Pedagogical levers assisting the realization of Ukrainian studies approach to lingual education are also pointed out in the article.

Key words: Ukrainian studies principles, Ukrainian studies worldview, lingual education, concepts of lingual education, national-lingual world outlook, text centrism, functions of lingual material.

читати далі »

Чирков Олег - Загальноінститутський методологічний семінар

17 вересня 2009 р. в актовій залі Національного науково-дослідного інституту українознавства відбулося засідання загальноінститутського методологічного семінару. В межах загальної теми «Розвиток категоріального апарату українознавства» на ньому розглядалися такі питання...

читати далі »

Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet