головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2009   Число: #3(32)
пошук по сайту
Державний іспит з українознавства у Криворізькому державному педагогічному університеті
Автор: Козлов Анатолій
доктор філологічних наук, професор, провідний науковий співробітник відділу філософії освіти і освітніх технологій ННДІУ

Державний іспит з українознавства у Криворізькому державному педагогічному університеті

Уже п’ять років у Криворізькому державному педагогічному університеті випускники спеціальності «українська мова і література» із спеціалізацією «українознавство» складають державний іспит з українознавства. Підготовку філологів цього напряму здійснюють за двома освітньо-кваліфікаційними рівнями: «спеціаліст» і «магістр». На жаль, випускники 2001–2005 років навчання прослуховували набір досить спонтанно підібраних спецкурсів та спецсемінарів, які читали викладачі різних наукових рівнів (від асистента до доктора наук) із семи кафедр. Але вже з 2005 р. по 2009 р. стабільно стали викладати такі дисципліни, як «Вступ до українознавства», «Українці в світі», «Методика викладання українознавства», «Українські жінки в історії» та ін. Цього року запропоновано об’єднати спецкурси й спецсемінари в одну дисципліну – «Українознавство», яку мають викладати впродовж трьох років навчання (на ІІ, ІІІ, ІV курсах), а також додатково ввести в білети комплексного державного іспиту освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» одне питання з українознавства.
Цьогорічні випускники були повністю забезпечені не лише стабільними й змістовними робочими програмами з усіх українознавчих дисциплін та спецкурсів, а й програмами з українознавства для всіх класів середніх шкіл та для ВНЗ України, які підготували академік П. Кононенко, науковий співробітник відділу природи та психології етносу НДІУ Т. Присяжна, завідувач відділу філософії освіти та освітніх технологій НДІУ Л. Касян, науковий співробітник відділу національної культури НДІУ О. Семенюченко. Студенти-випускники цього року мали змогу послуговуватися програмою з методики викладання українознавства у школі (розробники – старші наукові співробітники НДІУ А. Пономаренко та С. Ковпік) і надрукованими в журналі «Українознавство» (№ 2. – 2008) програмами комплексних державних іспитів із українознавства для випускників освітньо-кваліфікаційних рівнів «спеціаліст» і магістр». Вони могли використовувати також підручники та посібники, матеріали (або їх ксерокопії) з наукового громадсько-політичного, культурно-мистецького, релігійно-філософського, педагогічного журналу «Українознавство» за редакцією академіка П. Кононенка, посібники для вчителя українознавства, а також тематичні словники-довідники для учнів шкіл.
За останні шість років ректорат Криворізького державного педагогічного університету, деканат факультету української філології та усі базові кафедри значно посприяли написанню посібників, стабілізували зміст робочих навчальних програм і склад викладачів, які викладали курси за програмами з українознавства. Прочитано 10 годин оглядових лекцій (хоча згідно із Положенням про розрахунки годин можна було б і більше), 4 години відведено для консультацій.
Цього року до державного екзамену з українознавства було допущено понад тридцять студентів, які повністю та якісно виконали всі завдання навчального плану. В кожному з тридцяти білетів для державного іспиту було запропоновано два ґрунтовних питання з українознавства і одне з методики викладання українознавства в школі.
Іспит проведено організовано, вчасно, у добрій та дружній обстановці, в умовах взаємоповаги між викладачами та студентами. Особливу роль у цьому відіграли декан факультету української філології та голова ДЕК. Студенти зуміли виявити не лише високий рівень знань, а й практичні вміння та навички мислити й говорити про Україну, українців та про світове українство як про цілісну спільноту, представляти українську націю як таку, що має стійкі морально-звичаєві та етико-духовні, світоглядно-ідеологічні константи й домінанти, здатну об’єднати представників інших національностей у спільноту під загальною назвою «український народ».
Підсумки іспиту такі: загальна успішність – 100%; на «відмінно» оцінено відповіді 53,8% студентів, на «добре» – 46, 2%.
У відповідях більшості випускників були відчутні професійні здібності вияву знань та ознаки майстерності їх подачі слухачам. Цьому сприяв комплексний характер іспиту; лише деякі відповіді на окремі питання були не зовсім точними чи повними.
Чи не найскладнішими для студентів були ті питання, які передбачали знання історичних або тривалих процесів в Україні й у свідомості українців. Але в більшості випадків студенти були здатни...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet