головнановинипошукредакціяконтакти
пошук по сайту
Організація і методика проведення учнівських українознавчих експедицій загальноосвітніми навчальними закладами Гуцульського регіону України
Автор: Зеленчук Іван
Кандидат фізико-математичних наук, старший науковий співробітник Філії "Гуцульщина" НДІУ (смт. Верховина).

Організація і методика проведення учнівських українознавчих експедицій загальноосвітніми навчальними закладами Гуцульського регіону України

У розбудові Української незалежної держави важливу роль відіграє розвиток системи загальної середньої освіти, головним завданням якої є забезпечення високої якості знань учнів та їх національно-державницьке виховання. Сучасна українська освіта  повинна бути засобом збереження української традиційної народної культури і національної ідентичності українців. У цьому контексті важливу роль відіграє вивчення українознавства в загальноосвітніх навчальних закладах України [1]. Викладання українознавства в школах має свої науково-методичні особливості, що зумовлені самим змістом цього інтегративного навчального предмета та природо-екологічними і культурно-історичними відмінностями окремих етнографічних регіонів України [2].
У цій статті ми розглядаємо одну із нових форм організації практичної навчальної діяльності учнів ЗНЗ України в рамках вивчення предмета «Українознавство», яка має назву «учнівські українознавчі експедиції». Предметом нашого дослідження є організація і методика проведення учнівських українознавчих експедицій загальноосвітніми навчальними закладами на території Гуцульського регіону України.
Учнівські українознавчі експедиції суттєво відрізняються від традиційних уроків та практичних занять і концептуально відносяться до методики «навчання через дослідження». Для таких експедицій характерні певні особливості, зокрема безпосереднє вивчення учнями досліджуваного об’єкта чи явища, відповідність певним українознавчим концентрам та наявність конкретної теми. Ще одна особливість шкільних українознавчих експедицій зумовлена природо-екологічними та культурно-історичними відмінностями Гуцульського етнографічного регіону України. Наукове українознавче дослідження будь-якого населеного пункту і регіону України повинно проводитись у контексті вивчення всієї держави та всього українського народу. Українознавство створює цілісний образ України тільки на основі інтеграції знань про всі її регіони. 
 Шкільні українознавчі експедиції є новою формою організації навчально-практичної діяльності учнів, тому наведемо окремими тезами найважливіші науково-методичні рекомендації щодо їх можливого проведення на території Гуцульського регіону України.
Такі експедиції дають можливість здійснити поєднання теоретичного вивчення українознавства із практичною пошуково-дослідницькою роботою. Під час їх проведення учні поступово оволодівають основними методами експедиційної роботи. Однією із важливих складових частин учнівської українознавчої експедиції є проведення інтерв’ю з респондентом та  розшифрування відповідного аудіозапису. Учні навчаються спілкуватися із респондентами – визнаними носіями традиційної народної культури Гуцульщини, ознайомлюються з їхнім світоглядом. Крім того, така форма організації практичної навчальної діяльності учнів сприяє кращому національно-державницькому та етнокультурному вихованню школярів. Під час українознавчих експедицій відбувається практичне вивчення, збереження і відтворення української традиційної народної культури та народного мистецтва Гуцульщини. Експедиційна робота дає можливість учням безпосередньо ознайомитись із реальним життям і побутом місцевого населення краю, що сприяє кращій соціалізації школярів. Організатором і керівником українознавчої експедиції ЗНЗ повинен бути вчитель українознавства. 
Одним із практичних результатів таких експедицій є створення у школі джерельної бази про природу, екологію, історію, культуру й мистецтво Гуцульщини, яка може бути використана для написання колективних, групових чи індивідуальних учнівських навчальних проектів із українознавства. Експедиційна діяльність учнів може бути організована у вигляді щорічних шкільних українознавчих експедицій, які найзручніше проводити навесні під час навчальної практики школярів. 
Учнівські українознавчі експедиції дають можливість побачити зв’язок теоретичних знань із реальним життям і побутом свого населеного пункту, регіону і України загалом. Зібравши експедиційний матеріал, учні мають можливість написати навчальний проект з українознавства на певну тему, при цьому вони вчаться робити порівняльний аналіз, узагальнення і висновки. Найкращі учнівські науково-дослідні про...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet