головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2010   Число: #1(34)
пошук по сайту
Українознавство в системі роботи вчителя географії
Автор: Коваль Оксана
вчителька географії ЗОШ І–ІІІ ступенів №21 м. Білої Церкви

Українознавство в системі роботи вчителя географії

«Історія народу, географія, українська мова та художня культура в органічній цілісності, в комплексі наук», – так розкривав систему українознавства І.Стешенко. Сучасна географічна наука є невід’ємною частиною інтегрованого курсу «Українознавство», а шкільна географія (незважаючи на постійне зменшення кількості годин в навчальних планах) може не лише впроваджувати українознавство в школу, а й визначити його одним із найважливіших факторів у трансформації змісту національної освіти та виховання. Географічна освіта має великі можливості розкрити роль українознавства у світовому контексті, тобто визначити місце України й українства в світі, показати ставлення світу до українців і навпаки.
Фрагменти уроків із курсу економічної та соціальної географії України є прикладом використання теоретико-методологічної матриці українознавства як основи інтегрованого курсу в шкільній програмі. Саме на уроках географії можливо розкрити зв’язки між трьома вимірами  об’єкта – України –  як території, так і держави та української спільноти. Під час уроку в 9-му класі «Україна на карті світу» постає  доцільність розкриття  ідеї «закону землі» як  основи визначення взаємозв’язку географічного  простору зі спільнотою.

Тема 1
ВСТУП
(Фрагмент заняття)
Мета: закріпити особливості економіко- та політико-географічного положення України і визначити позитивні і негативні його риси;
поглиблювати практичні навички роботи з різними джерелами географічних знань;
сприяти розвитку національної самосвідомості як важливої передумови існування та розвитку української національної культури.
Вид діяльності:
І. Пригадати визначення:
Антропосфера...
Географічне середовище...
Техносфера...
Суспільство...
Закінчити речення:
Наука, яка досліджує територіальну організацію економіки і населення на певній території або Землі в цілому...  (економічна географія).
Закономірності розміщення господарства країни, розселення людей, використання ними природних умов і ресурсів... (економічна географія).
Умови життя, роботи, відпочинку людей, розвиток сфери обслуговування... (соціальна географія).
Чітко визначена лінія на земній поверхні, яка відділяє одне явище від іншого або з’єднує їх … (межа, кордон, границя).
Договір, за яким визначається державний кордон … (делімітація).
Розмежування, чітке установлення державного кордону на місцевості … (демаркація).
Затвердження верховним органом державної влади міжнародного договору, який з моменту укладання набирає юридичної сили для даної держави … (ратифікація).
ІІ. Виділити відмінності в поняттях:
Предмета визначення фізичної, економічної, соціальної та політичної географії.
Територія, країна, держава.
ІІІ. Вчимося узагальнювати
Виявіть взаємозв’язок «Автор–праця»:
«Скіфія» Г.- Л. де Боплан
«Опис України» В. Кубійович
«Ще не вмерла України» П. Чубинський
«Коротка географія України. Антропогеографія»  Геродот
«Атлас України і суміжних земель» С. Рудницький
(1–5, 2–2, 3–4, 4–1, 5–3).
ІV. Орієнтуємось у просторі
Застосувати дані цифри для характеристики державного кордону України:
7700 км = 5740 км + 1960 км; 7700 км – 5740 км = 1960 км; 1960 км = 1560 км + 400 км;
5740 км = 2063 км +1191 км +1084 км + 625 км + 543 км + 135 км + 99 км.
V. Розмірковуємо та доводимо
Використовуючи дані поняття, виділіть особливості фізико-географічного, економіко-географічного та геополітичного положення своєї держави:
Географічне положення – це складна фундаментальна категорія географічної науки.
Географічне положення – це результат попереднього розвитку держави і чинник впливу на подальший розвиток усіх сфер об’єкта (економічної, соціальної, політичної, демографічної…).
Географічне положення індивідуалізує, позиціонує об’єкт та надає йому якостей унікальності. 
VІ. Розвиток творчості
Останнім часом точаться суперечки щодо двох «векторів» зовнішньої (у тому числі зовнішньоекономічної) політики України – «західного» та «східного». Спрогнозуйте позитивні й негативні риси кожного з цих «векторів». Обґрунтуйте власну думку щодо пріоритетів зовнішньої політики України в найближчому майбутньому.    

Урок «Українські історичні ...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet