Роки | Числа | |||
2013 | 1(46) | 2(47) | 4(48) | |
2012 | 1(42) | 2(43) | 3(44) | 4(45) |
2011 | 1(38) | 2(39) | 3(40) | 4(41) |
2010 | 1(34) | 2(35) | 3(36) | 4(37) |
2009 | 1(30) | 2(31) | 3(32) | 4(33) |
2008 | 1(26) | 2(27) | 3(28) | 4(29) |
2007 | 1(22) | 2(23) | 3(24) | 4(25) |
2006 | 1(18) | 2(19) | 3(20) | 4(21) |
2005 | 1(14) | 2(15) | 3(16) | 4(17) |
2004 | 2(11) | 4(13) | ||
2003 | 1(6) | 3(8) | 4(9) | |
2002 | 2(3) | 3(4) | 4(5) | |
2001 | 1(1) |
Автор: Яресько Людмила директор школи №252, м.Київ. |
Українознавство у вихованні національної гідності
„Народ мій є, народ мій завжди буде!” – життєстверджуючі й пророчі слова нашого сучасника, поета Василя Симоненка надають кожній людині, яка постає їх резонатором, відчуття духовної єдності, реальної нероздільності з мудрим і терплячим, талановитим і добрим народом, що набирає потужної динаміки у своєму прагненні до Світла, Добра і Благодаті. Ми ще не досягли мети, але ми йдемо, і на нашому праведному шляху вже не одиниці, а сотні, тисячі, мільйони почали розуміти сенс свого призначення на землі, народу України, держави України.
Національна ідея, за яку боролись великі сини України, яку відстоювали віками у нерівній боротьбі, сьогодні стає домінуючою у системі духовних цінностей громадян нашої держави, нашої молоді.
Українознавство як система знань про Україну і українство постало в нашій освіті як важливий і незаперечний засіб реалізації національної ідеї, як засіб національного виховання. І той, хто підтримував ідею національного відродження, ідею суверенної і незалежної України, ідею формування української нації, звернувся не лише до вивчення українознавства, але й сприйняв його як незаперечний факт оновлення змістової складової освіти.
З українознавством наша школа живе вже вісім років, відтоді як розпочали співпрацю з Інститутом українознавства, яким керує П.П.Кононенко, вчений, громадський діяч, лауреат Міжнародної премії ім. Гердера. Крок за кроком ми оволодіваємо знаннями, ми вчимося бачити події і світ через призму інтересів українського народу, ми прагнемо бути національно свідомими громадянами, ми намагаємося створити національно зорієнтовану життєдіяльність школи, в основі якої лежить родинний досвід історії в Україні і не в Україні сущого. Якими засобами, якими методами, якими технологіями? Це, перед усім, організацією на українознавчій основі виховного процесу, наповненням українознавчим змістом навчальних предметів, проведення уроків з українознавства. Уроки українознавства дають перш за все усвідомлення приналежності до народу з великою і славною історією, древньою культурою і великою духовною спадщиною.
Ось один із фрагментів уроку з українознавства (9 клас) з проблеми „Шлях творення української нації як цілісності”.
Вчитель (продовження): Українська нація має багатовіковий, багатоаспектний шлях свого творення:рід – плем’я – етнос (народ) – нація.
За визначенням сучасних українських вчених-істориків етнос – це неодержавлений народ, а нація – одержавлений. Давні греки, що мали високорозвинену культуру (духовну, матеріальну, політичну, економічну), називали етносами оточуючі їх народи, що не мали такої розвиненої цивілізації. Простежуючи шлях формування українського етносу в націю, як і інших, ми можемо зазначити, що незалежне формування нації можливе за таких умов:
• наявність національної ідеї;
• боротьба за національні ідеали;
• усвідомлення своєї історичної місії.
Простежимо ці умови. Національна ідея, або державницька ідея. Коли вона з’являється в житті українського люду? (учитель спрямовує думки учнів підказками):
• Княгиня Ольга – правителька (що прийняла християнство) в язичницькій державі. Яке політичне підґрунтя цьому? Як проявляються в такому вчинку великої княгині державницькі інтереси?
• Князь Святослав – у чому ми бачимо державницьку спрямованість його войовничих походів?
• Володимир Великий – яка державницька суть його хрещень “вогнем і мечем”?
• Ярослав Мудрий – підняття національної освіти до вищого рівня. Яке значення це мало для держави Київська Русь?
• Володимир Мономах – правові реформи, педагогіка. Що це дало для правового престижу нашої пра-України?
• Данило Галицький – яку кінцеву мету мала його діяльність в оточенні ворожо настроєної більшості серед його сучасників? Що давало йому наснаги і рішучості в його державницькій політиці?
• Козацька доба – за що боролися козаки в першу чергу? ( За суверенну Україну!)
• Період національного підйому в Україні на межі ХІХ – ХХ століть – який зміст мала боротьба за національні інтереси українців?
• Сьогодні ми маємо незалежну, суверенну державу Україна. Чи потрібна нам тепер національна ідея? Якщо так, в чому мусить полягати її сьогоднішня суть?
Читання тексту:
Щоб вважати себе членом певної нації, ма...
Звернутися до повного тексту статті | Звернутися до версії для друку