головнановинипошукредакціяконтакти
     Рік: 2010   Число: #4(37)
пошук по сайту
Образи Параски Плитки-Горицвіт
Автор: Рибарук Оксана
молодший науковий співробітник Філії „Гуцульщина” НДІУ (Верховина)
Образи Параски Плитки-Горицвіт

Людина подібна до Творця своєю здатністю творити. Дух творчості дає наснагу втілювати ідеї, які душа народжує з глибин свого єства, відгукуючись на Вічний Поклик. «Дух дише, де хоче» – ця євангельська аксіома запевнює нас у тому, що Бог «не взирає на обличчя», а бачить серце людське. Дух Божий шукає чистого серця, світлого розуму, іскру таланту, щоб явити Себе світові через людину-співтворця.
Пізнаючи творчість відомої на Гуцульщині письменниці-поетеси, філософа-мислителя, художниці-іконописця Параски Степанівни Плитки-Горицвіт (1927–1998) з історичного села Криворівня на Верховинщині, не перестаєш дивуватися щедрості Божого Дару, явленого нам через цю велику мисткиню, черницю в миру, подвижницю Духу.
Творчість П.Плитки-Горицвіт не знає канону, школи, мистецького напрямку, адже вона є зразком чистого мистецтва, що ллється з глибини душі. Особливо це виявляється в збірці християнських ікон авторки, яка містить близько ста віднайдених і зібраних робіт. Вони зберігаються у музеях Криворівні, у церквах сіл Криворівня та Зелене, у приватних колекціях криворівнян та жителів Верховинщини й за її межами. А скільки їх, щедро розданих людям, дарують духовне тепло і світло молільникам?! Окремими іконами проілюстровано сторінки всіх 12-ти місяців двох «Гуцульських календарів» та ряду православних часописів Гуцульщини і Покуття «Лоза виноградна».
Важливою подією у розвитку духовної культури Гуцульщини і України стало видання у 2009 р. збірки живописних християнських ікон Параски Плитки-Горицвіт (Плитка-Горицвіт П. С. Образи Параски Плитки-Горицвіт. До 10-х роковин пам’яті П. Плитки-Горицвіт / Упорядник О. Рибарук. Відпов. ред. І. Рибарук. – Львів: Модерн, 2009. – 84 с.). Аналіз збірки показує іконописну новизну, котра виявилася в її живописних іконах. Третина ікон – це зображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. Без сумніву, головною з них є образ «Ісус Євхаристійний», на якому Спаситель тримає в руках Святий Хліб і Святу Чашу, Свої Тіло і Кров. Цей образ найбільший за розмірами, його висота становить 102 см. Знаходиться він перед жертовником церкви у Криворівні, де готується Святе Приношення. Він же зображений і на титулі збірки ікон. Автор-іконописець назвала його «Господь мій і Бог мій» – це слова апостола Фоми, які він промовив під час з’явлення йому Спасителя. Параска сприймала живу присутність Бога у своєму житті й житті світу. Лик Христа зображений на зеленому тлі, що є новизною в іконописанні. Відомо, що цей колір – один із символів Святого Духа – Духа Животворчого. Святе Причастя є єдиним засобом нашого прилучення до життя вічного, яким є Христос. І Параска часто з’єднувалася з Христом у Святих Тайнах, її довіру до Спасителя ми відчуваємо у молитовному предстоянні перед Його іконою. Споглядаючи зображення Спасителя, ми проходимо весь шлях Сина Божого і Сина Людського – від Благовіщення, втілення в Різдві, Стрітенні, вигнання у Єгипет, зростання, виходу на проповідь, Преображення, молитви за Єрусалим, моління про Чашу, страждань і хресної смерті до Славного Воскресіння.
Образ Ісуса Христа в молоді роки, названий «Се Чоловік», наближає нас до Христа земного – Сина Людського – Ісуса, що допомагає пізнати Його присутність у повсякденні. Вагоме значення це має для дітей та молоді, а також для кращого розуміння літніми людьми молодшого покоління та сприйняття їх такими, як вони є. Бо кожна людина перед Творцем унікальна, неповторна, і для Бога всі ми – рідні діти, у Нього немає онуків, правнуків, племінників чи чужих дітей.
Глибоко торкається серця ікона «Сон Ісуса Христа», де Дитині-Ісусові у сні явлена Голгофа і терновий вінець. Любов і повага до дитини струменить з образів, на яких Ісус благословляє дітей. Часто автор звертається до біблійного образу Христа («Христос – Добрий Пастир») і Спасителя, Який стукає у двері нашого серця («Се стою при дверях»).
На кожній четвертій іконі втілено образ Цариці Неба і Землі, Матері Божої, Пречистої Діви Марії, Якій повністю було віддане серце Параски Горицвіт. Перед нами постає динаміка шляху Богородиці від дівчини Марії, через Євангельські події, до стояння під хрестом Свого Сина і – як входження у Вічність – Покров Пресвятої Богородиці, якому присвячено багато зображень. На одному з них на зол...


Звернутися до повного тексту статті  |  Звернутися до версії для друку

Скачати файл в форматі PDF
Оцінка змісту статті:
Ваша суспільна належність:
Архів
Новини
Увага! Щоби дізнатися, які статті з'являться наступного тижня, натисни тут.
Опитування
Як Ви оцінюєте наш сайт?



LiveInternet