Роки | Числа | |||
2013 | 1(46) | 2(47) | 4(48) | |
2012 | 1(42) | 2(43) | 3(44) | 4(45) |
2011 | 1(38) | 2(39) | 3(40) | 4(41) |
2010 | 1(34) | 2(35) | 3(36) | 4(37) |
2009 | 1(30) | 2(31) | 3(32) | 4(33) |
2008 | 1(26) | 2(27) | 3(28) | 4(29) |
2007 | 1(22) | 2(23) | 3(24) | 4(25) |
2006 | 1(18) | 2(19) | 3(20) | 4(21) |
2005 | 1(14) | 2(15) | 3(16) | 4(17) |
2004 | 2(11) | 4(13) | ||
2003 | 1(6) | 3(8) | 4(9) | |
2002 | 2(3) | 3(4) | 4(5) | |
2001 | 1(1) |
Мовно-історичний турнір (дидактична гра в стилі living history для учнів 7 класів)
![]() | Автор: Пономаренко Ангеліна кандидат філологічних наук, завідувач відділу української філології ННДІУВІ |
Орієнтовна кількість учасників турніру – 10–12 учнів у кожній команді.
До складу журі пропонується залучити вчителів-словесників, істориків, представників адміністрації навчального закладу (за згодою).
Журі синхронно оцінює виступи команд, «писарі» (спеціально визначені 2 учні) фіксують результати на «пергаменті».
Назви інтелектуальних «батлів»1 і театралізованих «джолі брейк»2, правила та теоретичний матеріал демонструються у вигляді мультимедійної презентації через проектор.
Кожне турнірне випробування супроводжує звучання давньої української інструментальної музики.
ПЕРЕБІГ ДИДАКТИЧНОЇ ГРИ
Вступне слово модератора позакласного заходу про мету мовно-історичного турніру.
Обрання і представлення журі.
Посвята. З давніх-давен українці вірили у магічну силу імені. Обираючи ім’я для своєї дитини, батьки прагнули наділити її певними якостями, «запрограмувати» їй щасливу долю, уберегти від злих сил. Прийняття християнства змінило панораму українських антропонімів, та відгомін стародавніх часів і нині чуємо в іменах Володимир (володар світу), Людмила (людям мила), Святослав (свята слава), Любомир (любов і мир) тощо. А козаки на Запорізькій Січі славилися гумором та дотепністю в обранні характерного прізвиська новоприбулому товаришу…
Ми сьогодні матимемо унікальну нагоду з’ясувати, чи вплине магія прадавніх імен на учасників мовно-історичного турніру. А допоможе у цьому «чарівна скринька», яка подарує їм на час інтелектуального поєдинку нові імена.
(Представники команд по черзі вибирають із «чарівної скриньки» заздалегідь підготовані бейджики із давніми слов’янськими іменами, дівчаткам також вручають стрічки).
Батл 1. Майстерність драгомана
Драгоман – тлумач, посол, перекладач. Слово походить з арабської мови, вживається з XII ст. і запозичене з ділового лексикону часів імперії Великого Війська Степового і Османської імперії, вживалося в діловодстві Війська Запорізького, держави Війська Запорізького (Гетьманщини), Російської імперії тощо.
У цьому випробуванні команди мають пояснити значення імен суперників. Пропонуються аркуші з переліком імен і 3 хвилини на обговорення. Потім кожна команда представляє «драгомана», який тлумачитиме імена. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Зразки тлумачень
Імена дівчат
БЛАГОВІСТА – яка несе благу вість.
ВЕСЕЛКА – яка несе радість.
ДЗВІНКА – гомінлива, дзвінка, весела.
ЗАБАВА – насолода, утіха.
КРАСИМИРА – яка прикрашає світ, «краса усього світу».
ЛЮБАВА – «любов», вершина тріади Віра-Надія-Любов.
ОГНЯНА – оберігає від вогню; повелителька вогню.
РОСАВА – росяна, свіжа, освячена ранковою росою.
СОНЦЕСЛАВА – яка славить сонце, прославлена сонцем.
СИНЬООКА – дівчина з синіми очима.
ЩАСТИМИЛА – щаслива і мила.
ЯСНОДАРА – дарунок світла.
Імена хлопців
БОГОДАР – дарований Богом.
ВЕЛИЧАР – величний визволитель.
ГОРДОМИСЛ – гордий думками.
ДОБРИСВІТ – який несе добро у світ.
ЗЛАТОМИР – золотий мир.
КУЙБІДА – той, що «скував» (подолав) біду.
ЛЮБОМУДР – любить мудрість.
НЕМИР – неспокійний, шумливий.
РОДОСЛАВ – славить рід.
СВІТОЗАР – так називали народжених на світанку – «світанкова зоря».
ТВОРИСЛАВ – той, хто творить славу.
ЯСНОЛИК – людина зі світлим (ясним) обличчям, подобою святого.
Джолі брейк 1. Грація
Обрані від кожної команди гравці несуть на голові без допомоги рук підручник з української мови на визначену відстань, намагаючись перегнати суперника. Програє та команда, чий представник першим не втримає книгу.
Переможець отримує 1 бал.
Батл 2. Хронолітак3
Обрані жеребкуванням представники команд згортають по 3 паперові «хронолітачки» (на кожному з них написано історизм), кидають їх учасникові команди-суперника, який має пояснити значення слова на позначення певної історичної реалії. Один учасник відповідає 1 раз. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Історизми – різновид застарілих слів, що вийшли з актив...
Звернутися до повного тексту статті | Звернутися до версії для друку