Роки | Числа | |||
2013 | 1(46) | 2(47) | 4(48) | |
2012 | 1(42) | 2(43) | 3(44) | 4(45) |
2011 | 1(38) | 2(39) | 3(40) | 4(41) |
2010 | 1(34) | 2(35) | 3(36) | 4(37) |
2009 | 1(30) | 2(31) | 3(32) | 4(33) |
2008 | 1(26) | 2(27) | 3(28) | 4(29) |
2007 | 1(22) | 2(23) | 3(24) | 4(25) |
2006 | 1(18) | 2(19) | 3(20) | 4(21) |
2005 | 1(14) | 2(15) | 3(16) | 4(17) |
2004 | 2(11) | 4(13) | ||
2003 | 1(6) | 3(8) | 4(9) | |
2002 | 2(3) | 3(4) | 4(5) | |
2001 | 1(1) |
Історичний контент навчально-методичних матеріалів з української мови в часописі «Дивослово»
![]() | Автор: Гулай Альона молодший науковий співробітник відділу української філології ННДІУВІ |
Актуальність дослідження репрезентації історичного контенту в матеріалах часопису полягає у необхідності забезпечення навчально-методичного комплекту, який формуватиме в учнів цілісне уявлення про Україну та світове українство.
Своє бачення вивчення підходів до аналізу історичного контенту в навчально-методичних комплектах з української мови для загальноосвітніх навчальних закладів і необхідність його дослідження у сучасній освітній парадигмі першими виклали у своїх працях С. Єрмоленко та А.Пономаренко [5, 9].
Мета даної роботи – вивчити історичний контент у навчально-методичних матеріалах журналу «Дивослово», визначити засоби його реалізації, з’ясувати освітньо-виховне значення історичного компонента у формуванні мовної особистості учня.
Для моніторингу було обрано дванадцять номерів часопису «Дивослово».
Науково-методичний журнал «Дивослово» (до 1993 р. «Українська мова і література в школі») має виразний методичний характер, але водночас відіграє важливу роль у формуванні світогляду значної частини українського суспільства. Це джерело світоглядних орієнтацій учителів багатьох поколінь. Часопис започаткований у 1951 р. як двомісячники «Українська мова в школі» та «Література в школі»; у 1963 р. їх об’єднано під загальною назвою «Українська мова і література в школі». З 1994 р. журнал отримав назву «Дивослово». Видання відображає реальний стан функціонування мови; формує уявлення про українську мову як рідну, розвиває мотивацію її вивчення; подає навчально-методичні рекомендації. «Дивослово» орієнтує вчителів на виховання україномовної особистості, яка здатна самостійно мовно-культурно ідентифікувати себе.
Часопис складається з трьох незмінних розділів: «Методика викладання мови й літератури», «Мовознавство», «Літературознавство і компаративістика». У ньому публікуються матеріали з актуальних питань мовознавства і літературознавства, методики викладання української мови й літератури, методичні рекомендації, розробки уроків, а також матеріали олімпіад, конкурсів, сценарії виховних і гурткових заходів, рецензії на науково-популярні й методичні книги.
Цінність змістового наповнення журналу полягає в популяризації новітніх педагогічних технологій, узагальненні передового педагогічного досвіду, зокрема, представлено методичні розробки таких відомих методистів-практиків, як Л. Варзацька, В. Задорожний, Г.Клочек, Л. Мацько, Г. Токмань та ін.
За нашими підрахунками, навчально-методичні матеріали з української мови становлять 45%, з літератури – 65% (Рис. 1).
Для зручності опрацювання матеріал класифікуємо на три групи:
1) розробки уроків;
2) методичні рекомендації для вчителів-словесників;
3) позакласні заходи (гурткова, виховна робота).
Більшу частину змістового наповнення журналу (50%) становлять розробки уроків для учнів 7–11 класів, які розміщені у рубриках «Особистісно зорієнтоване навчання», «Дидактична скарбничка», «Компетентністне навчання», «Презентація навчального закладу», «Робітня вчителя-словесника».
Історичний контент найбільше представлений у розробках уроків журналу. При цьому відомості з історії в навчально-методичних матеріалах часопису розглядаємо в широкому значенні: не лише як історичну інформацію (події, постаті, епохи), а й беремо до уваги висвітлені факти з історії культури, літератури, мови, мистецтва тощо.
Дослідження статей журналу, у яких подано розробки уроків, дають можливість стверджувати про широкий контекст історичних матеріалів. Наприклад, уроки С. Байдусь, Т. Музиченко-Мельник, Є. Романюк, Т.Шеремета [3, 10] та ін. пропонують комплекс вправ, зміст яких відображає відомості з усної народної творчості та історії української мови. Також залучено літературознавчі матеріали, що представляють періоди літератури XIX ст. (творчість В. Забіли, А. Чужбинського, Т.Шевченка) та XX ст. (період «шістдесятництва»).
Домінує інформація з історії України в уроках С. Байдусь та Л.Хижкіної, Н. Дуняшенко. Автори ...
Звернутися до повного тексту статті | Звернутися до версії для друку