Роки | Числа | |||
2013 | 1(46) | 2(47) | 4(48) | |
2012 | 1(42) | 2(43) | 3(44) | 4(45) |
2011 | 1(38) | 2(39) | 3(40) | 4(41) |
2010 | 1(34) | 2(35) | 3(36) | 4(37) |
2009 | 1(30) | 2(31) | 3(32) | 4(33) |
2008 | 1(26) | 2(27) | 3(28) | 4(29) |
2007 | 1(22) | 2(23) | 3(24) | 4(25) |
2006 | 1(18) | 2(19) | 3(20) | 4(21) |
2005 | 1(14) | 2(15) | 3(16) | 4(17) |
2004 | 2(11) | 4(13) | ||
2003 | 1(6) | 3(8) | 4(9) | |
2002 | 2(3) | 3(4) | 4(5) | |
2001 | 1(1) |
Українські народнопісенні традиції як один з основних чинників національного відродження другої половини XIX – початку XX століття
![]() | Автор: Якубовський Ігор аспірант кафедри політичних наук Київського національного університету архітектури та будівництва |
У XIX ст. в Україні поступово складається новий соціальний прошарок суспільства – національна інтелігенція. Поява культурної еліти і збереження національних культурних традицій у народному середовищі зробили реальним українське культурно-національне відродження. Небагато світових етнонаціональних культур мали на той час таку велику фольклорно-пісенну спадщину. Отже, музичні діячі кінця XIX – початку XX ст. ставили перед собою мету відродити величезну народнопісенну спадщину і на її основі створити національне музичне мистецтво. До них належать М. Лисенко, О. Кошиць, К. Стеценко, Ф. Колесса, С. Людкевич, С. Гулак-Артемовський та ін., які впродовж свого творчого життя збирали та досліджували українські народні пісні, використовуючи їх у творчій практиці. Але саме М. Лисенка вважають основоположником українського національного музично-професійного мистецтва. «Лисенко, що звик до російської чи французької мови, був особливо зачарований музичною звучністю і силою народного слова», – згадував М. Старицький [12, 21].
Музично-пісенний фольклор, створений українським народом упродовж багатьох віків, був надзвичайно потужним чинником національного відродження кінця XIX – початку XX ст. Протягом століть музично-пісенні традиції супроводжували український народ через усі фази його історичного буття. «В піснях, наче в дзеркалі, відбивалися всі історичні, політичні, соціальні, релігійні та родинні події народного життя. Вони лунали по всій Україні й допомагали втримувати бадьорість духу та національну свідомість десяткам мільйонів людей, які сторіччями були примушені жити під чужим ярмом, розділені політичними кордонами» [1, 17].
Про значення та роль народної пісні в житті українського народу О. Кошиць зазначав: «При огляді української музики доводиться говорити перше про народну пісню, яка має в собі всі національні ознаки й стала ґрунтом для організованого музичного українського мистецтва, як світського, так і церковного. Музична творчість нашого народу огорнула піснею життя всієї нації у всіх проявах і змінах, від передісторичних часів і аж до наших днів» [7, 7].
Якщо проаналізувати зміст народних пісень, то в них прочитується наша історія ще з давніх часів. Обрядові пісні повертають нас до праісторичного світогляду українського народу. Це той період, коли праукраїнці були тісно пов’язані з природою, жили в гармонії з її законами і поклонялись їм. Особливо шанувався культ поклоніння сонцю і тим силам природи, що діяли під його впливом. Бажання тодішнього хлібороба ввійти в контакт із тими силами породило певні акти, з яких складався культ, і в цих актах одним із головних чинників був спів. Саме він надавав усьому характер і тон. Стабільність сонячних фаз у році – зима, весна, літо й осінь – утворила в цьому хліборобському культі цикл річних свят на честь сонця і сил природи. Ці свята мали різний характер, відповідно до збільшення чи зменшення творчої сили природи під впливом сонця, від чого мінявся і зміст святкових пісень. Пісні охоплювали чотири пори року: зима супроводжувалась колядками, щедрівками, весна – веснянками або веснівками, гагілками, ягілками, галями та троїцькими, літо – обжинковими й весільними, хоча весільні пісні виконувались протягом року під час шлюбних обрядів.
У піснях відбиваються...
Звернутися до повного тексту статті | Звернутися до версії для друку