Роки | Числа | |||
2013 | 1(46) | 2(47) | 4(48) | |
2012 | 1(42) | 2(43) | 3(44) | 4(45) |
2011 | 1(38) | 2(39) | 3(40) | 4(41) |
2010 | 1(34) | 2(35) | 3(36) | 4(37) |
2009 | 1(30) | 2(31) | 3(32) | 4(33) |
2008 | 1(26) | 2(27) | 3(28) | 4(29) |
2007 | 1(22) | 2(23) | 3(24) | 4(25) |
2006 | 1(18) | 2(19) | 3(20) | 4(21) |
2005 | 1(14) | 2(15) | 3(16) | 4(17) |
2004 | 2(11) | 4(13) | ||
2003 | 1(6) | 3(8) | 4(9) | |
2002 | 2(3) | 3(4) | 4(5) | |
2001 | 1(1) |
Асортимент виробів кустарів-шкіряників Середньої Наддніпрянщини в кінці ХІХ – першій половині ХХ століття
![]() | Автор: Семенова Оксана аспірантка ННДІУВІ |
У ХІХ ст. в українців, як і в інших слов’янських народів, широко побутував одяг з овечих шкур, що зумовлювалося добре розвиненим вівчарством. Перевага віддавалася таким породам овець, як решетилівська (чорна) та сокальська (сіра).
Вичинка шкіри овець для одержання овчини називалася кушнірством; крім овчини, кушніри виробляли мерлушки, які використовували для комірів на кожухи, та смушки – шкури молодих ягнят – для селянських шапок.
Якість хутра залежала від часу зняття шкури, місцевого клімату й корму. Літнє хутро було невисокої якості: воно короткошерсте, грубіше за зимове і майже завжди темних відтінків, підшерстя або взагалі немає, або воно рідке, а верхнє волосся сидить дуже глибоко. Тому влітку овець стрижуть. Восени хутро знову наростає, а взимку (приблизно на Різдво) воно має найвищу якість. Цінність шкури залежить також від уміння знімати її з тіла тварини та правильно просушувати.
Вироблення овчин здійснювалося таким способом: спочатку їх розмочували у чані протягом 10–12 годин, потім міздрювали та квасили у спеціальному розчині, у який входили борошно або пшеничні висівки та сіль. Процес квасіння тривав приблизно 10 днів; при цьому овчини двічі перекладали у розчині. Далі їх висушували, чистили та розминали на біляках (п’ялі), натирали милом, крейдою чи гіпсом і чистили косою або скафою для повного очищення від залишків жиру [8, 24]. В Чернігівській губернії після квасіння, розминання та сушіння проводилося ще дублення шкур відваром лозової кори [9, 215–216]. Вичинену овчину або залишали білою, або фарбували. У Полтавській губернії для вироблення чорнених овчин шкури після квасіння опускали в теплі розчини сандалового екстракту та хромпіку (хромпік – дихромат калію, його застосовують як окислювач у шкіряній і текстильній промисловості. – О.С.), а потім натирали конопляним маслом [9, 218]. Спосіб обробки овчин лише квасінням та розминанням має назву «набіло», і шуби, пошиті з них, називаються «білі шуби» [13, 218].
У сільській місцевості великого поширення набули такі види кравецького ремесла, як кожухарство, шапкарство (шаповальство), виготовлення поясів. Кравецький інструмент складався із ножів, аршинів, ножиць, різної величини голок тощо. Використовували лляні та конопляні нитки, наперстки, крейду. Українське кожухарство та шапкарство у кінці ХІХ – на початку ХХ ст. зберігало чимало специфічних рис, тоді як шевське ремесло вже у XVIII – ХІХ ст. багато в чому набуло рис загальноєвропейського характеру.
Кожух здавна був необхідним атрибутом багатьох обрядів: на ньому благословляли молодих, переступаючи через нього, молоді входили до хати, в кожусі свекруха зустрічала молодих, так само як і теща свого зятя. При першому підстриганні волосся дитина повинна була обов’язково сидіти на вивернутому кожусі як символі багатства, плодючості та добробуту, «волохате й кучеряве» часто ставиться в протилежність голому й убогому [11, 115]. Новий кожух переходив від батька до сина, від матері до доньки, переживаючи кілька поколінь [10, 92]. Проте висока ціна, вільний крій та великі розміри робили кожухи незручними для праці, їх носили переважно на свята, а в будні дні вдягали простіший одяг.
Із зимового хутряного одягу в Україні поширеними були довгополий кожух та короткі кожушки. На території України відомі два основних крої кожухів: прямоспинний («тулуб’ястий», «тулубчастий», «кульовий») та з відрізною спинкою. Прямоспинний крій кожухів переважав у високогірних районах Українських Карпат, а на більшій частині території України у ХІХ ...
Звернутися до повного тексту статті | Звернутися до версії для друку