Роки | Числа | |||
2013 | 1(46) | 2(47) | 4(48) | |
2012 | 1(42) | 2(43) | 3(44) | 4(45) |
2011 | 1(38) | 2(39) | 3(40) | 4(41) |
2010 | 1(34) | 2(35) | 3(36) | 4(37) |
2009 | 1(30) | 2(31) | 3(32) | 4(33) |
2008 | 1(26) | 2(27) | 3(28) | 4(29) |
2007 | 1(22) | 2(23) | 3(24) | 4(25) |
2006 | 1(18) | 2(19) | 3(20) | 4(21) |
2005 | 1(14) | 2(15) | 3(16) | 4(17) |
2004 | 2(11) | 4(13) | ||
2003 | 1(6) | 3(8) | 4(9) | |
2002 | 2(3) | 3(4) | 4(5) | |
2001 | 1(1) |
Підвищення кваліфікації в українознавчій парадигмі: штрихи до історії
![]() | Автор: Осадча Наталія науковий співробітник відділу української філології ННДІУВІ |
Важливим механізмом, що забезпечує набуття знань впродовж усього життя всіма учасниками суспільно-економічних процесів, є концепція безперервної освіти. Для вдосконалення підготовки фахівців практично в усіх сферах господарювання найефективніше використовувати системи безперервного навчання і підвищення кваліфікації.
Сучасна українська освіта має бути засобом збереження української традиційної народної культури і національної ідентичності українців. У цьому контексті важливу роль відіграє викладання українознавства на курсах підвищення кваліфікації працівників галузі освіти.
Перший в Україні українознавчий науково-освітній центр був створений у 1988 р. тодішнім деканом філологічного факультету Київського державного університету імені Тараса Шевченка професором П. Кононенком. Центр українознавства функціонував при філологічному факультеті, діяльність його була пов’язана безпосередньо із розробленням та дослідженням як питань суспільного характеру, так і вирішенням практичних завдань творення національної науки, освіти, виховання та державотворення.
Українознавство як інтегративна дисципліна органічно поєднує процеси пізнання, виховання й навчання, досвід народної і академічної педагогіки, найновіші досягнення сучасної науки, тому майбутнє – за співпрацею вчених-українознавців з педагогами-практиками [26, 5].
На думку сучасних дослідників, найбільш динамічною і варіативною, здатною оперативно задовольнити потребу в удосконаленні професіоналізму педагогічного загалу на основі нового соціального замовлення є система підвищення кваліфікації [11, 142–149].
В указі Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти» (документ 347/2002) від 17.04.2002 р. зазначено, що «рівний доступ до здобуття освіти забезпечується шляхом створення системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних та керівних кадрів для позашкільної освіти і виховання». Звертається увага на «необхідність істотно зміцнити навчально-матеріальну базу, забезпечити ефективну підготовку та підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, запровадити нові економічні та управлінські механізми розвитку освіти» [16].
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників протягом усього професійного життя є ключовим елементом розвитку їхнього професіоналізму. З метою стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників наказом № 930 від 06.10.2010 р. затверджено Типове положення про атестацію педагогічних працівників [15].
Професійна підготовка вчителя не закінчується в межах педагогічного навчального закладу. Вона триває протягом усієї професійної діяльності. Відповідно до планів підвищення кваліфікації педагоги проходять спеціальне навчання в інститутах післядипломної педагогічної освіти або на спеціальних факультетах педагогічних навчальних закладів.
Пильну увагу українських науковців до питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників засвідчує значна кількість наукових статей та дисертацій. Це, зокрема, праці С.Івашньової [3], Н.Мукан [8, 29–36], Ю. Правдівцевої [12], А.Зубко [2], В.Пуцова [13, 8–10], В. Швидун [27, 12–16], І. Сотніченко [14] та ін.
Досвід ННДІУВІ щодо підвищення кваліфікації вчителів українознавства узагальнюється в численних публікаціях у журналі «Українознавство», «Збірнику наукових праць НДІУ», методичних посібниках, збірниках матеріалів (див., зокрема, праці П.Кононенка [4, 8–28], Т.Мінченко [5, 164–167], Ю.Фігурного [28, 230 – 231; 29, 74–81; 29, 288–297], А.Пономаренко [11, 142–149; 10, 151–155], Л.Горенко-Баранівської [1, 156–159] та ін.).
Метою даного дослідження є огляд методичних розробок та відтворення хронології участі співробітників відділу мови у проведенні курсів підвищення кваліфікації з українознавства з часу заснування ННДІУВІ і до сьогодення.
Співробітниками Інституту українознавства відповідно до його статусу, науково-навчального підрозділу, починаючи з 1993 р., щорічно велися (на базі ДАККО, міського управління освіти, Міністерства оборони) постійно діючі курси та семінари українознавців, у т. ч. вчителів середніх навчальних закладів та вихователів. Загалом за 1993 р. через систему курсів і семінарів було перепідготовлено близько 800 осіб.
Державницький підхід виявила столична державна адміністрація, її головне управління, ними бу...
Звернутися до повного тексту статті | Звернутися до версії для друку